УКРАЇНА Є! ШУКАЄМО УКРАЇНЦІВ!

Злочинною розкішшю є бездіяльність в час ґвалтування і грабунку Вітчизни.

19 серп. 2012 р.

Сергій Параджанов. Помста любов'ю


-  Жодних інтерв`ю! Жодних!
Глибока пауза. Важкий аритмічно-надривний вдих крізь зранені захриплі груди:
-  Для України? Жодних?
- Не хочу! Вони знищили моє життя… і все… Замість того, щоб дати мені змогу зняти «Intermezzo», зняти «Слово…» – кинули мене на п`ять років у тюрму. Без звинувачення і слідства…
Глибоко закашлявся. Лівою вхопивсь за груди. Грубий светр прочавився крізь пальці
- Кого я не влаштовував? Шелеста? Щербицького? Недаремне мене сьогодні про щось питати. Все стерто і все забуто.
Змучено відкидає сиву голову назад. За плечима скрипнула гнута спинка венеціанського стільця. А з-під густих кострубатих брів до високої стелі – смолянисто-чорні й округлі, як у Святого Георгія з кахетинських фресок християнської церкви Алаверди, натомлені, в червоній оправі набряклих червоно повік, очі, що мов зумисне підфарбовані тотальним недосипанням кривавиць.

-  Вай! Вай-вай… Як тяжко… Я утомився, бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки, власне, а і чуже… Я не можу розминутися з людиною. Не можу бути самотнім… Заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі. Тоді як на своїй я скрізь і завжди стрічаю людину. Так, ти стаєш мені на дорозі й вважаєш, що маєш на мене право. Ти скрізь. Се ти одягла землю в камінь й залізо, се ти через вікна будинків – тисячі чорних ротів – вічно дихаєш смородом. Ти бичуєш святу тишу землі скреготом фабрик, громом коліс, брудниш повітря пилом та димом, ревеш від болю, з радості, злості. Як звірина.
Змовкає. Переходить у штиль. Гаряча голова качається на подушці вліво-вправо, із пересмаглих вуст чувся тільки шепіт.
-  Скрізь я стрічаю твій погляд: твої очі, цікаві, жадні, влазять у мене, і сама ти, в твоїй розмаїтості кольорів і форм, застрягаєш в моїх зіницях. Я не можу розминутися з тобою… Ти не тільки ідеш поруч зо мною, ти залазиш усередину мене… Ти кидаєш у моє серце, як до власного схову, свої страждання і свої болі, розбиті надії і свій розпач. Свої звірині інстинкти. Яке тобі діло, що ти мене мучиш?
Схопивсь на лікоть. Скуйовджений, захеканий, беззахисний. Залізне ліжко хилитнулося, мов човен, мов колиска.
-  Відчинити вікна! Хто дасть мені втіху бути самотнім? Смерть? Сон? Як я чекав їх часом! А люди йдуть. За одним другий і третій і так без кінця. Вороги й друзі, близькі й сторонні – і всі кричать у мої вуха криком свого життя або своєї смерті, і всі лишають на душі моїй сліди підошов. А я все йду, самотній на землі, як сонце на небі…
- Вам хочеться сучасності? Ось вона! Ходиш між людьми, як між вовками. Одне – стережешся. Скрізь нашорошені вуха, скрізь простягнені руки. Людей їдять пранці, нужда, горілка, а вони в темноті жеруть одне одного. Як нам ще світить сонце і не погасне?! Як можемо жити?
Переводить подих охриплий і важкий. Відкинувся навзнак. Рука у лікті зігнута, упала на чоло, з-під рукава палючо-сива борода.
- У цього диво-чоловіка є все! Михайло Коцюбинський! Яка поезія! Яка правда! Це ж є сьогоднішній наш день. Я в цьому й зараз весь, і це моє нездійснене, моє убите intermezzo серед безладдя, тиші і чистоти… І справа не в мені, бо не лише мене, окрадено нас усіх! Україна, боже, яка країна! Прекрасна і страшна! «Повія ханів і царів», не знаю, хто сказав, але разючо точно! Здається, Бажан. Яка земля! І це тавро – Чорнобиль! Цей сатанинський геноцид! Потрібно відійти хоча би на два роки і ти побачиш все… Цей жах, цю безнадію… Вай! Вай-вай! Як пече! У мене рана аж звідси і сюди… Україна… Боже мій! Українське весілля, село, музики, стрічки, коровай, наречена і жених, а вишиванки! Це щось чаклунське й неосяжне. Це ж «обалдєть». І страшно! Страшно зняти сьогодні весілля в Києві і на Полтавщині, це просто – страшно!
Зіщулює  очі, витягує шию, й одвертається обличчя до стіни

-   Драч. Поет. Такий поет! І мусив стати псом сторожовим. Гавкать мусить, «щоби вона не спала…» Замість поезій – мусить воювати… І, як прокляття, через віки – одне і теж… Я сорок років це читав. Який жорстокий братовбивчий час! Вбивають люди одне одного… А як же страшно – ховати братів! Як страшно боронити рідну мову! Музики – нема! Живопису – нема! Кіно – нема! Нема нічого, порожньо на Україні! Дві-три прем`єри в опері і все. Стагнація, кваша, порожнеча. Порожнеча від усього! І виходу – ніякого! Не допоможе тут ніяка революція, ні соціальна, ні культурна. Усе це гра шалена, це ігрища епохи зі зламаним хребтом. Ніхто не розуміє і не знає, що з ними зроблено було… А студія! Бідашна студія! І хто вже не ламав їй в`язи? Приходить напівграмотна людина і все одразу до коліна… Тьху! Народ – не чіпати! Місто й так зруйнує все… І найтрагічніше – коли ти зрозумієш це – тобі вже буде шістдесят!.. Нема виходу. Убито все! Убито в тридцять третім… тридцять сьомім, пізніш… і потім… а тепер? Нема у вас Тичини, Бажана. Смута! Один лиш Драч, як божевільний, буде бігать на пуантах по гілочках убитого мистецтва і все… Ніде нічого, навіть в спорті – нема нічого! Як мені нагадує усе це ігрища! Віки чинилась гра якась із Україною – жорстока і страшна! Криваві ігрища! Корида! Народ тепер собою зайнятий, зневіривсь. Він навіть зараз ще не знає, що учинили з ним…
Знову змовкає. Прокушує до крові губу
-  Мій рід уже вимер весь… А скільки їх, цих мертвих родів зарито в землю України? Мільйони! Лишились тільки тіні, та й ті зникають.
-  У Москві мене розітнули частково, у Києві – навпіл. Яка страшна ця Україна! А судді хто? Ну хто вони, щоб ув`язнити на п`ять років? Де вирок був? Де звинувачення було? І як вони мене звільнили взагалі? Вони не могли мене вбити! Не могли! Бо є ще європейська преса… Мене кличе до Києва цей чоловік. Кашпіровський. «Загою рани всі» – говорить. А як загоїти всі рани України? Смутні часи! А скільки вбивць було? А суд? Чи буде суд? Чи буде суд над ними? А скільки ж їх лишилося з чинами, пенсіями, віллами? Невже вони гадають, що все мине? О, ні! Народу пам`ять – неубиєнна! Про що ж повіда і вона? Про що повіда нам голосом солом`яних дзвонів, голосом спраглих криниць і голосом тіней? Ні, не забутих предків – розстріляних, утоплених, убитих? Одна брехня! Всіх обдурили, обікрали, знищили, девальвували, перетворили всіх у натовп нігілістів, котрі забули все – історію свою! Які життя обірвано? Які долі знівечено? Все це гидотно… А зі мною що зробили? Зі мною що зробили? Ну, хто такий Макоша, щоб загнать людину на п`ять років у тюрму? Яка страшна ця нація! Нема у вас майбутнього! Все, що є сьогодні, так буде через сотню років. Нічого відбутися не може. Характер український. Хуторянство й боягузтво! Навчилися лиш знищувати одне одного і все. А мужніх – одиниці. Про Західну цього вже не скажу. То зовсім інший континент… Туди з намордниками – зась!
Параджанов підводиться на ноги. Спазми здавлюють не лише горло, а й груди. Задихаючись, дістається до комода. Знесилено-урівноважений пошук ліків наростав як лавина. За мить гнівно вижбурнув усе з шухляд. Папірці, шкатулочки, мензурки й каламарчики підлітали аж до стелі, падають на долівку, розкочуючись навсібіч. Пауза. Стоп-кадр. І вибух.
-  Покрали! Покрали ліки всі, – трясе над головою порожньою коробкою, – це вже тут хтось шукав наркотиків! Яка мерзенність! Замість того, щоб вкрасти цей шедевр – рукою на розп`яття Ісуса Христа, – забрали ліки! Оце вже все! Кінець! А ви мені там щось про Україну… коли ось тут ладу нема…
-  Талант формується у середовищі. Найсильніший засіб середовища — заповзятливість. Ну, прийшли, скажімо, оцей Петя, Ваня, Коля. Кому й нащо потрібні ці базіки? Немає в них нічого, тим більше — українського. Назвіть мені хоча б одного талановитого режисера. Система вбила все. Загинула вся режисура. Маса наша страшна. Наша маса. У нас немає режисерів. І трапилось це одночасно скрізь, на всіх студіях. Спочатку хвалять, співають дифірамби, а потім забувають навіть назву фільму. Вай-вай, ось тут горить усе.
-  В країні — смута… Народ сп’янів, дихнувши киснем… Не вмре ніхто, доки є що ділити і розподіляти… Так було і буде завжди… Хто у нас працює і мало отримує, всі будуть ситі, всі обдурені і всі виживуть без  ікри і французьких булочок… Найвищий витвір наш, казав Монтень, жити відповідно до розуму… Але в імперії мертвих програм і лозунгів — це майже неможливо… А Україна? Я Україні ще помщусь…
Помовчав і додав :
- …Любов’ю!

20 липня 1990 року Сергій Параджанов помирає від раку легень. Поховали режисера в Пантеоні геніїв вірменського духу 
записав: Григорій БУЛАХ

Немає коментарів:

Дописати коментар